Er wordt al langer geopperd om de Facebook-uitgaven van partijen en politici in ons land te verminderen. Maar dat is nog niet concreet gemaakt. Daar komt nu verandering in. Ecolo-Groen legt een wetsvoorstel neer om de totaaluitgaven van partijen inzake propaganda te plafonneren. Het plafond geldt voor alle reclame. Partijen behouden de vrijheid om te bepalen hoe ze reclame voeren, maar het bedrag wordt wel beperkt tot 1 miljoen euro per jaar in niet-campagnetijd.

Door het zo aan te pakken hopen initiatiefnemers Kristof Calvo (Groen) en Gilles Vandenburre (Ecolo) een doorbraak te forceren. De huidige situatie is immers niet langer vol te houden, vinden zij. “De Belgische partijen gaven in 2020, een jaar zonder verkiezingscampagne in totaal meer dan 12 miljoen euro uit aan reclame. Dat is meer dan de Nederlandse partijen in een verkiezingsjaar. Dergelijke bedragen ondermijnen de democratie eerder dan ze te versterken. Reclame voor partijen en hun standpunten is waardvol, maar dat kan met minder geld.”

Vandaag legt de wet, buiten de 4 maanden voorafgaand aan de verkiezingen, geen beperkingen op wat betreft politieke reclame of propaganda. Maar die bedragen lopen hoog op. In 2020 bijvoorbeeld gaven 3 partijen elk meer dan 2 miljoen euro uit aan propaganda. In 2017, eveneens een jaar zonder verkiezingen, gaf één partij bijna 4,5 miljoen euro uit aan propaganda. Met een plafond van 1 miljoen euro op jaarbasis hebben politieke partijen voldoende mogelijkheden, volgens de groenen.

Calvo hoopt op een doorbraak. “We leggen een concreet voorstel neer in de hoop vooruitgang te boeken. Het voorstel zorgt ook voor een gelijk speelveld. Iedereen kan zijn of haar mening volop blijven uitdragen. Hopelijk gaat er dan ook weer meer aandacht naar inhoudelijk werk, de basis van politiek.”